Thursday, January 21, 2010

13 tahun yang lepas






Mesti anda tidak dapat membaca coretan di dua gamber di atas,tetapi lukisan di atas ini sebenarnya menceritakan apa yang terkandung dalam dua coretan tersebut. Untuk pengetahuan anda, lukisan yang merupakan hasil cantuman 'jigsaw puzzle' ini sebenarnya adalah kisah benar. Ia mengisahkan lawatan kelas saya ke Peak Carven dan Speedwell Carven yang terletak di England.Ketika ini usia saya 11 tahun.Apabila pulang dari lawatan, kami dikehendaki menceritakan pengalaman kami dalam bentuk karangan. Pada ketika itu, saya tidak mempunyai kamera malah kamera digital pun belum tercipta, jadi tiada satupun gambar kenangan yang dapat dirakam di tempat yang sungguh cantik ini. Nasib baik ada lukisan di atas.Ilustrasinya memang mengambarkan keadaan sebenar lokasi ini.Saya jugalah yang mewarnakan lukisan ini.




Jangan tak percaya, lukisan 'marble' ni saya hasilkan sendiri ketika umur saya 11 tahun.
Ia sebenarnya bukanlah lukisan tetapi hanya hasil seni seorang kanak-kanak yang di ajar bermain dengan warna. Bagaimana ia dihasilkan? Apa yang saya ingat, minyak diletakkan di dalam bekas kemudian picitkan sahaja perwarna air ke dalam bekas berisi minyak tadi.Ambil lidi dan kacau minyak berserta pewarna tadi dengan bentuk 'S'.Kemudian, letakkan kertas di atas permukaan minyak tadi.Angkat kertas dan jemur.Fuhh!! saya cuba mengingati aktiviti seni yang saya lakukan 13 tahun yang lalu.Kalu minat, cubalah!!!

No comments:

Post a Comment